KELLER Nieuwsbrief

Communicatie wordt steeds belangrijker. Zowel tussen producten als tussen mensen. Met onze nieuwsbrief ontvang je iedere twee maanden kort en krachtig KELLER nieuws.

Gas op die sensor

6 Lars Ook in de automotive staat KELLER zijn mannetje

“Behalve op Antarctica zijn wij op ieder continent aanwezig”, vertelt Lars van Lieshout trots. Hij werkt bij Vialle Autogas Systems in Eindhoven. Het bedrijf dat we vooral kennen van ‘autogas’, maar dat zich bezig houdt met alternatieve brandstofsystemen in iets bredere zin dan dat.

De brandstoffen waar het hier om gaat worden bijna allemaal onder druk vervoerd. En gaat er iets mis met een dergelijke druk, dan is er direct een probleem. Bewaken van die druk is dus van groot belang voor de veiligheid en betrouwbare werking van het systeem. Tja, en bij dat soort opdrachten, komt KELLER om de hoek. Dus gingen we ons licht opsteken.

Eigen ontwikkeling
“Al onze activiteiten worden hier vanuit Eindhoven geregeld”, vertelt Van Lieshout. “Natuurlijk hebben we een uitgebreid netwerk van dealers, distribiteurs, importeurs en OEM-fabrikanten, maar hier in huis ontwikkelen we nieuwe producten en zorgen we voor de bewaking van de kwaliteit. We kijken naar de vraag in de markt en dankzij onze eigen R&D-afdeling kunnen we daar snel op inspringen. In de automotive heb je met heel veel en veel verschillende certificeringen te maken. Dat geldt voor producten die wij ontwikkelen en produceren, maar natuurlijk ook voor de componenten die we daarin gebruiken. Daarom gebruiken we het liefst dezelfde bewezen componenten zodat we geen nieuwe certificeringen hoeven te verzorgen. Nieuwe certificeringen kosten veel tijd en zijn bovendien kostbaar”, lacht hij.

Europese standaard
Voor LPG-installaties geldt dat de componenten moeten voldoen aan de certificeringsnormen 67R01, die weer opgenomen zijn in de R115, de Europese standaard voor het inbouwen van LPG-installaties waarin voorschriften staan over emissies. Voor de R115-certificering moeten auto’s met een LPG-systeem in een gecertificeerd laboratorium worden getest op uitlaatemissies. “In Nederland geeft dat voordelen voor de gebruiker, want die krijgt korting op de wegenbelasting. En omdat de norm Europees is, betekent dat als een auto in een Europees lab is afgenomen, de toelating voor heel Europa geldt.” Tenminste, zo zou het moeten zijn: “Er zijn wel een paar uitzonderingen”, grijnst Van Lieshout. “In Polen moeten tanks door een Poolse instantie gekeurd worden, wat er in de praktijk op neerkomt dat in die markt alleen Poolse tanks gebruikt kunnen worden. In een paar andere landen worden nog wat aanvullende eisen gesteld.”

Een voorbeeld van het LiquidSi systeem

Direct of indirect
Vialle ontwikkelt systemen waardoor een standaard benzinemotor omgebouwd kan worden zodat deze personenauto op alternatieve brandstoffen, zoals bijvoorbeeld LPG of CNG, kan rijden. Ook vrachtwagens en bussen met dieselmotoren kunnen -LPG, CNG, LNG of DME - worden gereden. Voor het volledig op LPG laten rijden heeft Vialle verschillende systemen, afhankelijk van het type motor. “Er zijn motoren waarbij de brandstof via directe injectie in de cilinder van de motor wordt ingespoten. Bij andere motoren wordt de brandstof via multi-point-injectie in de motor gebracht. Bij het eerste systeem kan de LPG ook direct in de cilinder worden gespoten, bij het multi-point-injectiesysteem wordt er een extra injectiepunt in het inlaatspruitstuk geplaatst. Een computer rekent uit hoeveel LPG er moet worden ingespoten om het voertuig optimaal te laten presteren.”

Bij directe inspuiting is er geen extra injectiepunt maar wordt er een extra pomp in het systeem gebouwd. De computer van deze pomp berekent hoeveel LPG-druk er nodig is en zorgt ervoor dat de benodigde druk wordt opgebouwd door de benzinedruk. De LPG wordt door de leiding, via de originele benzine-injector, naar de cilinder gevoerd.”

6 sensor in moduleFuelmodule
In de tank zit een brandstofmodule waar we de KELLER-sensor tegenkomen. “We hebben voor personenauto’s twee verschillende types van deze brandstofmodule, afhankelijk van het vermogen van de motor. Daarnaast is er ook een module voor de motoren van bijvoorbeeld tuk-tuks, die kunnen namelijk ook op LPG rijden. In het systeem wordt gewerkt met 5 bar bovendruk, en LPG zelf heeft een druk van 5 bar. Dat betekent dat het systeem belast wordt met 10 bar, om de LPG vloeibaar in te kunnen spuiten. En daar bewaakt de sensor van KELLER dus de juiste druk!”

De meeste systemen voor LPG werken met verdampers, Vialle was de eerste in de wereld die in 1995 begon met het vloeibaar inspuiten van LPG. “Je hebt bij het vloeibaar inspuiten geen last van vermogensverlies en betere prestaties bij koude weersomstandigheden.” Hij lacht als hij vertelt dat niet voor niets in Rusland iedereen kiest voor vloeibare inspuiting van LPG. Vialle is daarin toonaangevend en wereldwijd bekend. “De verdampersystemen worden intussen ook steeds beter en er blijven consumenten die de voorkeur geven aan een verdampersysteem. Daarom heeft Vialle ook nog een verdamperlijn in het productgamma. Voor de voertuigen met zeer hoge vermogens hebben onze verdampers een belangrijk voordeel. Dit zijn bijvoorbeeld de grote acht cilinder motoren waarbij er op het moment dat er maar een laag vermogen nodig is, maar vier van de acht cilinders in gebruik zijn. Bij concurrenten is die overschakeling vaak een duidelijk waarneembaar moment dat als vervelend wordt ervaren door gebruikers. Maar niet bij ons systeem, Vialle heeft het systeem doorontwikkeld om de genoemde issues te verhelpen en dat geeft naast een betere rijervaring bovendien een langere levensduur vanwege de hoogwaardige componenten en aangepaste injectoren.”

6 sensor in situ“We zijn nu bezig met de tweede generatie van de systemen voor directe inspuiting, die zonder aanpassingen van de originele benzine motor wordt ingebouwd. Dat is waar de markt blij van wordt, én dus wij ook”, grinnikt hij.

Kwaliteit
De sensoren van KELLER zijn volgens Van Lieshout gekozen vanwege de veel betere kwaliteit ten opzichte van de concurrentie. “We gebruiken ze al sinds 1995, destijds werden ze toegepast in het koppelblok, maar in onze huidige systemen dus in de fuelmodule. Het koppelblok regelde de druk in het eerste vloeibare injectiesysteem, dus de functie is in de basis wel dezelfde.” Tijdens het bezoek komt Vialle-collega Ernest Klomp aanlopen. Hij weet waarom KELLER een no-brainer is. “KELLER heeft niet alleen een hele hoge kwaliteit, maar ook een hoge leverbetrouwbaarheid. Bij onze jaarlijkse leveranciersbeoordeling is KELLER steevast een van de beste. Zover ik weet is er nog nooit een afkeur geweest, niet intern, maar ook niet een gemonteerde.”

Het bedrijf wil een innovatieve rol vervullen en kijkt daarom ook naar de toepassing van waterstof. “LPG is natuurlijk nog steeds een fossiele brandstof, met weliswaar een hoop voordelen, maar het is duidelijk dat dat een keer ophoudt. Dus onderzoeken we de andere mogelijkheden, maar die zijn nog niet productierijp. We nemen samen met grote (OEM)-bedrijven uit de sector deel aan het innovatieprogramma Green Transport Delta voor groene en schone mobiliteit. Dat richt zich op de energietransitie, waaronder verschillende vormen van het inzetten van waterstof voor mobiliteit.” Een innovatieprogramma, dus nog volop in ontwikkeling. Maar ook bij de toepassing van waterstof zullen KELLER en Vialle ongetwijfeld blijven samenwerken.

Nieuwsbriefarchief